A’dam-Dubai-Colombo-Negombo

4 september 2019 - Negombo, Sri Lanka

Ayubowan! 🙋🏻‍♀️

Vandaag stond op het programma:

Hindoeïstische tempel, Markt, Katholieke kerk, Vismarkt & Boottocht.

Na een redelijk lange reis (6u vliegen, 3u tussenstop, 4,5u vliegen) kwamen we gisteravond behoorlijk gaar aan in ons eerste hotel in Negombo. Na een nacht met een blaffende hond en wat gestoei met de airco en een ochtend die begon met regen zijn we om 9u op pad gegaan.

Men rijdt hier links door Britse invloeden, dus het is nog even wennen op de weg en met oversteken 😁 Het voertuig dat je hier het meeste ziet (en hoort door het getoeter) is natuurlijk de tuk tuk. Supercute autooke en ik zie eigenlijk wel een markt voor dit vervoersmiddel in NL i.p.v. die debiele invalidenwagentjes waar je mee op het fietspad mag en geen autorijbewijs voor nodig hebt. Iedereen pimpt deze wagentjes ook naar eigen smaak, dus je ziet ze met wietplanten erop, met het Adidas logo of met afbeeldingen van films. Een zebrapad heeft hier nog minder waarde dan in Amsterdam. Alles rijdt hier 3 rijen dik langs en door elkaar. Ik vraag me af ook hoe mensen hier de weg vinden. Er zijn geen straatnaambordjes. Zeggen ze dan: “Na het groene huis bij de 3e palmboom naar rechts?” Ik heb het idee dat hoe beter de buurt wordt, des te meer aanduiding er is, maar zie nog niet echt een duidelijk patroon. In NL zijn we verwend met naambordjes, die straatnamen en in sommige gevallen zelfs stadsdelen aangeven. Maarja, ik ben nog een reismaagd, dus ik kan nog lekker over alles verbaasd en verrast zijn. 😯

Sri Lanka betekent parel van de Indische Oceaan en er zijn drie religies op SL: het hindoeïsme, katholicisme en de islam (en als geloofsovertuiging het boeddhisme). Wat me ook opvalt is dat je heel veel kraaien hoort, tenminste aan de westkant waar we nu zitten. De zee aan de westkant is erg ruig en er staat veel wind. Ik als waterliefhebber ga me hier echt niet in de zee wagen, want ik denk niet dat je er heel makkelijk weer uitkomt. 😏 Dat je met weinig zon en veel wind toch kunt verbranden hebben we wel een beetje ondervonden vandaag... ☺️

De vismarkt was smerig: dode vissen, vliegen erop, mensen die koppen van vissen afhakten en die met hun voeten bij de vis zaten, honden die rondliepen, en de lucht.... 🤢 Na een rondje van 5 minuten hadden we het wel gezien. De markt ligt aan het strand, dus de vissers zie je op het strand hun netten legen. Dat is wel bijzonder om te zien, maar het geheel heeft toch wat weg van een vluchtelingenkamp. De boottocht over de rivier gaf wel een mooi zicht op de natuur: veel beestjes, vogels, palmbomen met kokosnoten er nog aan en we hebben zelfs een grote vleermuis gezien.

Bij elk drankje dat we krijgen vindt Kelly dat het goed zou smaken als een mixje met wodka en Mieke heeft altijd als eerste het drankje op 😂 en heeft “Atje voor de sfeer” al uitgeroepen tot vakantielied. Vanavond hebben we maar in onze zweet-outfit gegeten, want voor douchen tussendoor word je hier wel te lui. A: het heeft toch geen zin, want je zweet hier enorm met een temperatuur van 30 graden en een luchtvochtigheid van 70% en B: moet je je erna ook weer insmeren met zonnebrand en/of met Deet en van dat laatste wordt je huid niet heel blij. Dus we gaan nog lekker 2,5 week op de viespeukentoer en uit de koffer leven. Lees: best een uitdaging (voor mij). 🥳Gelukkig was Mieke zo slim om wasmiddel mee te nemen, want elke dag heb je wel 2x schoon ondergoed nodig en na 1 ochtend kun je je bh al uitwringen. Fijn weetje dit... 🤔 We hebben al veel viezigheid en armoede gezien. Mijn ogen en mijn ziel zijn nu wel toe aan wat mooie dingen. 🤩 Dat gaat vast goed komen hier. Morgen gaan we het binnenland in. Nu ga ik lekker de smerigheid van me afspoelen! 🚿🧽

1. Natasja Koditek:
    5 september 2019
    😳🤔🤣 nou ik heb weer blauw gelegen op de vroege morgen Naat, dank je wel! Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat... Ik wens jullie iig heel veel plezier en leeRvermaak! 😆💋