A’dam-Johannesburg-Drakensbergen

13 november 2019 - Uthukela DC, Zuid-Afrika

Mijn eerste ontmoeting met Zuid-Afrika (ZA) verliep niet erg lekker. Bij het aanvliegen op vliegveld Johannesburg hadden we op 2,5 km hoogte even enorme turbulentie en door het hevige onweer moest er bij de landing een doorstart worden gemaakt, waardoor ik nog 15 minuten langer met trillende benen moest blijven zitten. Bij ontmoeting van de hele reisgroep op het vliegveld kon ik de balans snel op maken: ik ben veruit de jongste 🙄 In ons eerste (The Aviator) hotel stond niet alleen bij de receptie de stoel waarin mama is overleden, maar door het hele freaking hotel stond deze aviator (tja) uitvoering in stoelen, banken en tafeltjes. Reisleidster Yvonne (...) vertelde dat de Fox reisgroep normaal 2x zo groot, maar ook een stuk jonger (lees 2x zo jong) is. Dit natuurlijk netjes geplaatst in de context van een verhaal. Wat leuk voor mij dat ik net deze oudere groep tref... Ik heb echt geen geluk met reisgroepen. 🤨 Verder werd als credo voor de reis uitgeroepen: Accepteer nooit hulp en vertrouw niemand met zogenaamd goede bedoelingen, zeker niet als je bij een ATM (pinautomaat) staat. Hm, oké... Vanwege de “load shedding” wordt in bepaalde regio’s in vaak onverwachte tijdspanne de stroom een aantal uur afgesloten. Zo kan het zijn dat je opeens in het donker komt te zitten, op je eten moet wachten of de weg naar de wc alleen met behulp van de zaklamp op je telefoon kunt vinden. Nou, welkom in ZA... 😏

Laat ik verder gaan met wat leuke weetjes waar ik, zoals bekend, dol op ben. ZA is 33x zo groot als NL, heeft 9 provincies en kent 11 talen. De benaming het “zwarte goud” staat voor steenkool, wat heel veel aanwezig is in ZA. Vee bepaalt o.a. in Zululand je status: hoe meer vee je bezit, hoe rijker je bent. Je ziet hier veel struisvogels. De zwarte zijn de mannetjes en de grijzere zijn de vrouwtjes en in je mond proeven ze hetzelfde 😋 Je mag in ZA trouwen met wie je wilt, maar de families gaan wel even onderhandelen hoeveel doekoetjes of koetjes de dochter waard is als bruidsschat. Kunnen pa en ma lekker zorgeloos oud worden als hun dochter onder de pannen is. Soms zie je een stuk land met heel veel vee en dan denk je: zo, das een blije vader met óf een aantal dochters óf het zijn niet zoveel dochters, maar één hele knappe 😂 Sorry pap, voor mij zul je geen vee of geld krijgen....

Wat je niet op de foto’s ziet is de “litter” langs de weg: al het plastic en afval dat langs de wegen wordt gedumpt. Dat is natuurlijk niet overal zo, maar als je het ziet weet je dat je vlakbij een township bent. Een township is soort van een stapje hoger dan een sloppenwijk. De huisjes die in townships zijn gebouwd worden vaak Mandela huisjes genoemd; beetje prefab-achtig allemaal hetzelfde gebouwd. Op dag 1 wordt hier al wel duidelijk dat Nelson Mandela op handen wordt gedragen door al het goeds wat hij voor het land heeft gedaan. Ronde hutjes (rondavels) werden van oudsher gebouwd met de gedachte dat een kwade geest zich dan niet in een hoek kan verstoppen. De jeugd kijkt echter ook naar MTV Cribs of googelt Droomvilla op het platteland en wil gewoon grote, vierkante huizen bouwen.

Vanochtend heb ik een wandeling in Drakensbergen (Monks Cowl) op 1600 meter hoogte gemaakt. Natuurlijk was ik al geoefend met de wandelingen op Horton Plains en Lion’s Rock op Sri Lanka en deze 1,5 uur durende wandeling was echt bejaarden niveau. Maar de omgeving was wel erg mooi. Nu is het tijd voor de lunch met een 🍷 erbij en daarna ga ik in de zon liggen om even bij te komen van de reis en de eerste indrukken. Ik ben nog nooit zo weinig bezig geweest met bijna jarig zijn... 🥳