Dambulla/Habarana

12 september 2019 - Habarana, Sri Lanka

Woensdag zijn we om 6u opgestaan om in alle vroegte de Leeuwenrots in Sigiriya te beklimmen. De eerste stop na al de nodige trappen waren de Wolkenmeisjes (rotstekeningen van vrouwen met te grote en te ronde borsten), bereikbaar via een stalen wenteltrap langs de rots. 😳 Alleen de poten van de leeuwenrots zijn nog goed te zien (als je zelf bij die rots staat). De rest van de rots is aan twee kanten beplakt met trappen en het was af en toe wel even slikken tijdens de 200 meter lange tocht omhoog. Maar we made it en het uitzicht was erg mooi!

Na wat uurtjes bij het zwembad zijn we ‘s middags naar Kaudulla gegaan om olifanten in het wild te spotten. Dat was echt gaaf, het waren er zó veel! Alleen al de rit met de 4WD was leuk. Ik vond het wel een beetje beschamend dat je met 25 jeeps om de olifanten heen stond. Maar dit was tot nu toe zeker wel de mooiste dag. 😁

Vanochtend zijn we met de jeep diep de bossen in gegaan en hebben we een ochtendwandeling bij de ruïnes van een oude monniken verblijfplaats gemaakt. Op de terugweg zagen we heel veel gele vlinders. De rit met de jeep was echt super; het dak was eraf, dus je kon alle kanten op kijken, ook naar de bomen boven je. Daarna zijn we op een bolderwagen achter een oude traktor gekropen, die ons naar een plas bracht waar we naar de overkant werden gepaddeld in een dubbele kano met een picknicktafel erop geschroefd 😄 In een berghutje stond onze lunch klaar. Het eten was heerlijk, maar zat onder de vliegen en we werden uitgedaagd met onze handen te eten. 🤨 Tja dat krijg je dan hè: als je erover schrijft, kun je de bal terug verwachten 😉😂 Het bewijs is er: het eerste blad eten heb ik met de handen gegeten! De lepel wel angstvallig bij de hand houdend. Ik eet thuis in een half jaar niet zoveel groenten en fruit als dat ik hier eet.... De curries zijn ook heel lekker, al zijn ze denk ik half niet zo pittig in de hotels als dat ze normaal worden bereid. Na een korte demonstratie palmbladeren vlechten en rijst stampen hebben we ons met zijn drieën in een tuk tuk gevouwen: hilarisch! Dat ritje had echt wel langer mogen duren van mij.

Een verdere update van de algemene gemoedstoestand: Deet helpt bij mij geen reet. Ik heb al zo’n 15 muggenbulten verzameld 🙄 Ik heb zelfs al een keer babyolie opgedaan: dat zou volgens een KMAR-tip werken. Mijn benen glommen mooi, maar dat was t denk ik ook wel. Als we elkaar al niet wakker houden met rally-race-benen in bed (ik zeg nix 😇), dan zijn het toch vaak jankende honden die we horen ‘s nachts. Die kutkraaien zijn ook overal en dragen niet echt bij aan de leuke-geluidjes-vakantievreugde. In elk hotel hebben we bij toerbeurt recht op het enkele bed (en dat is voor iedereen een feestje 🥳) We houden elkaar goed op de hoogte van onze stoelgang: na een week op elkaars lip ben je alle gêne wel voorbij (geldt met name voor mij overigens 😂) Er zijn hier hele kleine vliegjes die heel dicht voor je ogen vliegen en bijna op je wimpers gaan zitten als je ligt/stilzit. Ook irritant. Twee van de drie zakken snoep zijn op en ook de stroopwafels gaan hard nu, ondanks dat we drie keer per dag warm eten. Lekker man: ‘s ochtends pancakes/wentelteefjes/wafels, ‘s middags curry/pasta/sandwich waar friet bij zit en ‘s avonds alles wat je uit de pannen kunt scheppen wat je lekker lijkt. En ja, we eten netjes onze borden leeg. Oja en als de toetjes-tafel ook zoetigheden heeft naast ananas en meloen, wordt dat ook allemaal geproefd en besproken. Want ja, dat is wat je doet in een vreemd land 😆

Morgen verlaten we park ele-fantastisch, moet ik mijn recht op het enkele bed weer opgeven, en rijden we naar Kandy. 🙋🏻‍♀️

1. Natasja Koditek:
    15 september 2019
    Heerlijk eerlijk weer Naat, het is net of ik er zelf bij ben, zo goed schrijf je je ervaringen op, geweldig! Nou, jij bekijkt de wereld wel ff door een andere bril nu... wat een belevenis deze reis! 😃💋
  2. Marleen Van Galen:
    20 september 2019
    Belevenissen!
  3. Lies de Bruijn:
    21 september 2019
    Goed verhaal Nathalie.
    Je maakt wel verschillende dingen mee..
    GEWELDIG