Haputale-Udawalawe-Galle-Kalutara

21 september 2019 - Kalutara, Sri Lanka

Een uur of twee moesten we in de bergen afdalen totdat we weer op een gewone, recht doorgaande weg reden. We hadden een fantastisch uitzicht op supergroene dalen, zo diep dat je de bodem niet eens zag. De bodem die je zag waren de toppen van hoge bomen. Ook kwamen we langs een 72m hoge waterval. In Udawalawe hebben we een olifanten weeshuis bezocht tijdens voedertijd 😍 Als ze groot genoeg zijn worden de olifantjes weer in de jungle vrijgelaten. Weetjes: er zijn twee soorten olifanten op de wereld, Afrikaanse en Aziatische. Aziatische olifanten zijn kleiner dan de Afrikaanse. Op SL heeft slechts 6% van de olifanten slagtanden, dit zijn altijd de mannetjes. Een olifant eet ongeveer 200 kg gras & blaadjes en drinkt zo’n 180 liter water per dag. Na een heerlijke (pittige) lunch zijn we met een 4WD (yay! 🤙🏻) door Udawalawe National Park gereden waar pauwen, varanen, veel vogelsoorten, olifanten, vosjes en waterbuffels te zien waren. Helaas hebben de krokodillen zich niet laten zien. 🐊 De overnachting vond dit keer plaats in een tentenkamp (Big Game) aan de rand van het park. Met een kampvuurtje erbij heb ik voor het eerst dit jaar vlees van de BBQ gegeten! Met z’n drieën in de tent was een beetje krap, maar te doen. Het lukte ons nog net om vóór het donker de koffers buiten de tent te openen en de pyama, toilettas en kleding voor de volgende dag eruit te halen. We hadden elektriciteit, een eigen douche en wc (en wat huisdieren), maar het douchen hebben we toch maar even overgeslagen.... We hadden toch niet gezweet die dag 😁 Van WIFI moesten we noodgedwongen even afkicken. De omtrek van je lichaam was de volgende ochtend in het matras te zien en het beddengoed was (wederom) klam, maar zo in de buitenlucht met de dierengeluiden vond ik het wel lekker slapen!

Woensdag zijn we via een pitstop in Galle, een plaats waar in de 18e eeuw de Nederlanders nog wat leuke dingen hebben gebouwd, doorgereden naar ons resort in Kalutara. Hotel was heel mooi, kamer was lekker ruim, mooi en schoon, het buffet was heel uitgebreid en lekker, er was al meer te beleven, alleen..... het weer was armoe-troef. 😫 Het was bewolkt en het regende donderdag, dus we konden niet lekker aan het zwembad datgene doen waar we al een aantal dagen naar uitkeken: relaxen. Donderdag was ook de sterfdag van mama en ook al wil je die dag zo min mogelijk herbeleven en probeer je elke dag weer zoveel mogelijk te voorkomen dat je in je verdriet gaat zitten, op zo’n dag ben je er toch extra mee bezig. Al ben je met gezelschap aan de andere kant van de wereld. ❤️

Vrijdagochtend hebben Kelly en ik snel de slingers opgehangen tijdens een wc-bezoek van Mieke en haar op ons best toegezongen, want ze werd 30! 🥳 Na het avondeten kwam er een mooi taartje met kaarsjes op tafel 🎂 Vandaag (za) is het weer goed ☀️ en hebben we lekker wat uren kunnen zonnen (én verbranden) en bedenken wat we gaan doen als we thuis zijn. Dat varieert van 10 minuten op je eigen pot zitten met de deur open, 15 minuten onder de douche staan met de deur open, je tanden poetsen en het kraanwater door kunnen slikken, sporten, sporten, sporten, een lekkere cappuccino scoren, kapper, pedicure, alles uit je koffer op 60 graden wassen met een halve fles wasmiddel, 12 uur slapen in je eigen bed, yoghurt eten, 3 dagen op rantsoen, #ffgeenrijst, vrienden en familie zien, Netflixen, werken (haha, ik nog ff niet), tot heel hard huilen dat je weer alleen zit 😫

We hebben een leuke reis gehad, veel schik (voor de Amsterdammers: dit betekent lol) gehad samen, veel mooie dingen gezien, vooral veel tempels ook 😆, leuke gesprekken gehad, lekker gegeten en ons kunnen verbazen over de grote verschillen met de Nederlandse cultuur. Ik ben erg blij dat ik deze reis in het gezelschap van K&M heb mogen maken. De natuur is hier heel mooi, maar het is niet een land waar ik nog een keer naartoe zou gaan. Ik vind het lekker om weer naar huis te gaan en alle bovengenoemde dingen te kunnen doen, maar ik verheug me ook op een volgende reis waarin ik al mijn zintuigen weer kan laten prikkelen. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen.... Het kan zijn dat ik in november naar Zuid-Afrika ga voor een kleine 3 weken en dan tussendoor 5-7 dagen een kleinere rondreis door een land niet zo ver weg doe (iemand nog tips?). Maar ik ben eigenlijk ook wel toe aan wat mooie architectuur: schattige huisjes, imposante gebouwen of oude gebouwen. Zelfs in Amsterdam kan ik daar al van genieten. Dus dan misschien toch eerst naar Zuid-Amerika...? Als je zin hebt om mee te gaan, laat het me weten! Ik ben voor nu i.i.g. vanaf zondagavond weer een paar weken thuis 🙋🏻‍♀️