Kaapstad / Capetown 🇿🇦

26 november 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Tja, Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik over Kaapstad moet zeggen. Niet iets wat de lading dekt.... Maar ik zal het proberen.

Toen we ‘s avonds na een vlucht van twee uur aan kwamen en ik zag al die hoge gebouwen, leuke boulevard, palmbomen en bedrijvigheid dacht ik: oh lekker. Na twee weken van weinig prikkels en alleen maar in de natuur en op de snelweg zitten voelde dit wel als thuis komen. Zuid-Afrika is een mooi land en een goede bestemming als je van dieren houdt en rust wilt. Ik heb natuurlijk al zes maanden rust en ik was toe aan wat meer prikkeling van mijn zintuigen. Dat gebeurde voor mij niet op deze reis, maar Kaapstad maakt dat op alle fronten goed.

Zondag zijn we via Clifton (dure wijk van Kaapstad), Camps Bay Beach, Maiden’s Cove, boottochtje naar Seal Island, Hout Bay, Chapman’s Peak en Simon’s Town naar Kaap Punt en Kaap de Goede Hoop gereden. Na een lekkere wandeling met een fantastisch uitzicht kwamen we aan bij Kaap de Goede Hoop; het meest zuid-westelijke punt van het Afrikaanse continent. Hierna zijn we pinguïns gaan kijken en ‘s avonds hebben we heerlijk gegeten in Waterfront: een haventje wat ik nog het beste kan omschrijven als een soort Amerikaanse pier met allemaal restaurants en kroegjes en een reuzenrad. Heel bijzonder wel!

Maandagochtend Stellenbosch centrum bezocht. Je ziet hier heel veel victoriaanse stijl huizen en gebouwen, echt zo mooi en romantisch! Erna naar Fairview gereden voor een wijnproeverij en een lunch buiten in de tuin. Iedereen had de smaak te pakken en bestelde nog meer wijn bij de lunch. Ik heb het ff bij een cola gehouden, want we gingen met de kabelbaan meer dan 1000 meter hoog de Tafelberg (1 van de wereldwonderen) nog op. Wat een uitzicht! Vanochtend ga ik met wat mensen een rondje fietsen op de boulevard en vanmiddag willen we township (sloppenwijk) Imizamo Yethu bezoeken. Hopelijk komen we er ongeschonden uit, zodat we vanavond nog bij het afscheidsdiner kunnen aanschuiven en vannacht lekker het vliegtuig naar huis kunnen pakken.

Samenvattend kan ik wel zeggen dat Kaapstad alles heeft en vraag ik me af of het mogelijk is om niet van deze veelzijdige stad te houden. Kaapstad heeft een supergezellig havenplaatsje als Waterfront, een cruise terminal, wijngaarden, groot havengebied, musea, prachtige Engelse stijl universiteit, Amerikaans aandoende sportvelden, boulevard, aquarium, foodcourt, filmstudio’s, stranden, palmbomen, veel appartementen complexen, parken, wildlife, dorpjes met schattige panden, musea en dan sta je opeens tussen duizenden pinguïns. God, dit wordt een saai verhaaltje.... 🙄😄

Ik heb een mooie reis gehad, waarvan het tweede deel zeker het leukst was. Ik vind het helemaal prima om de reisgroep vaarwel te zeggen over iets meer dan 24 uur, lekker de trein te pakken en naar huis te gaan. Wasjes te draaien, te sporten, in bad te liggen en mijn vrienden en familie weer te zien. Mijn kerstboom op te zetten met kerstmuziek aan en me kapot te ergeren aan de kou in NL. Daar kan ik me nu nog nix bij voorstellen, want we hebben in Kaapstad gelukkig echt heerlijk weer. Op 18 december vertrek ik naar Israël en Jordanië en ik zal proberen dan weer een verhaal met een cynische noot te schrijven 😉 Als je zin hebt om mee te gaan: you’re welcome!