Open for take away...... again ☕️

18 januari 2021 - Diemen, Nederland

Lockdown nr 2.... Ik weet al niet eens meer wanneer deze harde lockdown is ingegaan. Jawel, na een snelle check in mijn app geschiedenis met het Griekse front zie ik dat deze op 15 december is afgekondigd. Goed een maand, die voelt als minstens twee maanden. 😏 Omdat ik de laatste maanden zo in mijn eigen hoofd zit en opgeslokt word door mijn eigen gedachtes bij gebrek aan enige afleiding in de zin van lekker uit eten, hier en daar wat alcohol, adrenaline-verhogende activiteiten, sporten, sex 😂 of andere leuke uitspattingen, heb ik een kleine enquête onder vrienden gehouden om eens te horen hoe zij eigenlijk in drie steekwoorden deze Corona-situatie zouden omschrijven en hoe zij deze beleven. Los van het feit natuurlijk dat 95% van de (Nederlandse) bevolking wel klaar is met deze situatie. Die ene 5% die het wel lekker vindt om thuis (met het gezin) opgesloten te zitten en geen reet te kunnen doen is óf een wel zeer tevreden mens (chapeau!), doet al nooit iets aan sport of sociale bezigheden, of is normaal echt amper thuis en wordt geleefd door zijn/haar werk en de daarbij behorende agenda en sociale bezigheden. Die men dan dus eigenlijk ook niet echt leuk vindt, lijkt mij dan. Maar ik heb mezelf voorgenomen mij meer te onthouden van aannames, dus ga ik hier ook niet verder over uitweiden. 😊

Wandelen is het nieuwe uitgaan, had ik al gehoord. Daar lijkt het bijna wel op, gezien het aantal mensen dat in weekenden buiten te zien is in allerlei soorten en vormen van (een poging tot) vermaak. Ik mis het uit eten gaan en ergens lekker een cappuccino drinken enorm, maar ik moet zeggen dat ik bij een vriendin thuis eten, een kop thee of fles wijn erbij en lekker een aantal uur met elkaar kletsen ook super gezellig vind. Maargoed, de steekwoorden die mijn lieve vrienden gaven bij deze harde lockdown vind je hieronder, met -hoe kan het ook anders- 🥁🥁 het nieuwe uitgaan met stip op nummer 1 (de rest is in willekeurige volgorde):

Wandelen 🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♂️

Natuur 🍄

Eten/koffie afhalen 🍔

Verveling 🥱

Netflix 📺

Online bestellen, echt AL-LES! 📦

Vakantie/uitjes uitstellen 🛫

Mondkapjes (en naakt voelen zonder) 😷

Online/livestream (pubquiz, shoppen, vergaderen, scholing, Vrienden van Amstel) 💻

Spellen, puzzelen 🧩

Eenzaam (maar ‘ns geen volle agenda) 🫂

Meer tijd voor jezelf (zie agenda ⬆️)🧘🏻‍♀️

Blij dat je naar je werk kunt 🙏🏻

Thuis werken 👩🏽‍💻

Niet uit eten kunnen 🍜

Support your local 🤝

Niet durven hoesten/niezen 🤧

Import voor handel is moeilijk 🏗

Thuis sporten 🏋🏽

Eerlijkheidshalve zal ik ook mijn eigen top drie van deze tweede lockdown met jullie delen (het nieuwe uitgaan even niet meegerekend, want die staat ook bij mij op nr 1):

*Cursus Grieks
*Geen sportkleding in de wasmand *Verveling, eenzaamheid

Natuurlijk zijn er ook wat voordelen aan de lockdown te noemen. Na enig krekel-getsjirp te hebben gehoord, kom ik er op:

*Ik kan me volledig storten op mijn cursus Grieks;

*Ik ken een deel van Amsterdam bijna op mijn duimpje;

*Je kunt weer echt met mensen zijn en praten zonder afleidingen van een kroeg of restaurant;

*Ik val af zonder te sporten 🧐;

*Als je dan eindelijk weer op vakantie kunt.... man, wat een feestje! 🥳;

*Aan het eind van de maand weer eens een beetje geld overhouden i.p.v. andersom.

Wat zal er gebeuren als straks het uitgaan en het bezoeken van festivals weer mogelijk zijn? Gaat iedereen dan totaal los? Zal ik dan denken: fuck it, YOLO (ik ben echt níet van die uitspraak), ik ga een half pilletje in m’n mik gooien en dansen alsof er niemand kijkt. Gaan mensen extra geld over de balk smijten, omdat ze denken: ik leef nu, kan er maar beter van genieten voordat we weer opgesloten worden? Of zijn mensen dichter bij zichzelf en de natuur gekomen door deze metaforische dwangbuis, waarin ze zich een jaar lang hebben bevonden? Zal men minder met zichzelf en een fantastisch leven bezig zijn en meer met bezinning, zingeving en zorgzaamheid voor anderen? 🙏🏻 We zullen het moeten beleven om het te weten. Voor nu is dat nog allemaal toekomstmuziek en vooralsnog bepalen de zelfgemaakte A4-tjes geplakt op winkelruiten met “open for take away” en “no mask, no entry”, rijen buiten voor de bakker/slager/AH, wandelende mensen, mensen die onder winkelpuien maar staan te staan om mensen te kijken en af en toe een praatje te maken, met papieren to-go-bekers overladen prullenbakken in parken en mensen met mondkapjes in supermarkten op dit moment het straatbeeld, in elk geval in mijn omgeving.

Maar, één grote troost voor deze elend is wel, of je nou je spuitje 💉 gaat halen straks of niet: alles gaat voorbij, dus ook de COVID-bitch. Vergeten zullen we haar nooit, vergeven voor al het leed zullen we haar ook niet, maar ze heeft zeker voor heel wat opschudding in onze samenleving gezorgd! Ik zou zeggen: COVID-19 is ready for take away!! 🔜