A’dam - Tel Aviv - Netanya - Jerusalem - Bethlehem 🇮🇱

20 december 2019 - Bayt Jala, Palestina

Altijd weer leuk om de groepsdynamiek en mensen te observeren in een nieuwe groep. De reisgroep is groot dit keer: freakin’ 31 man! Allerlei soorten en maten, rangen en standen, van 21 tot 80 jaar (een meisje met haar oma op pad, super cute). Ik kan mij erover verbazen wel hoe ‘ignorant’ mensen kunnen zijn; mannen die met hun 120 kg ff de stoel in de bus in ligstand gooien en half bij de persoon erachter op schoot hangen. Dat die persoon vervolgens geïrriteerd kijkt, maar er nix van zegt en ik dus tegen die kerel zeg: hé je ligt bijna bij iemand op schoot.... Oké, dus de stoel ging maar weer omhoog, zonder enige verontschuldiging. Ik vroeg aan een stel of zij kinderen hebben die nu met kerst eens niet aan kunnen schuiven bij pa en ma, maar dat hadden zij niet. Dat vervolgens een mevrouw vraagt of de kinderloosheid een bewuste keuze is (?!), waarop het stel schoorvoetend “nee, niet echt” antwoordt en de mevrouw doodleuk uitgebreid het verhaal over haar eigen drie kinderen gaat vertellen en dat ze eigenlijk na de eerste ff niet meer wilde, maar toen “poef” na 9 maanden zwanger was van een tweeling. 🤦🏽‍♀️ Sorry hoor, maar dan begrijp je het toch niet helemaal, of zie ik dat verkeerd?! En dan noemen mensen mij soms ‘hard’, nou ik mag toch hopen dat ik niet het inlevingsvermogen van een nijlpaard heb.... En mensen die alleen maar hun eigen verhaaltje willen vertellen wat niet eens interessant is en ook niet op een leuke manier wordt gebracht. Dat de man in kwestie een lui oog heeft, drie strontjes op elkaar op dat oog heeft en zo dik is dat hij zelfs een stoel in het vliegtuig met zijn logge lijf wist te mollen speelt waarschijnlijk ook wel mee in mijn ietwat ‘harde’ oordeel.... 😇 Mensen zonder enig logistiek inzicht, die met hun koffer midden in een looppad gaan staan, zodat niemand er meer door kan. Mensen die na één dag in de bus al vinden dat zij alleenrecht op een bepaalde zitplek hebben. Of mensen die graag hun bereisde brein met iedereen willen delen en ook graag het verhaal van de reisleider willen aanvullen. Ik heb inmiddels geleerd mij er niet meer aan te ergeren, aanschouw het en zie het slechts als vermaak, want overal is het hetzelfde namelijk.

Maar ik begin weer even met wat leuke nerdy facts:

In Israël wonen iets meer dan 9 miljoen mensen en het is een mengelmoes van religies. Er wonen voornamelijk Joden, maar ook Arabieren (moslims en christenen), druzen en bedoeïenen. Er wordt Hebreeuws gesproken en het land is opgedeeld in drie gebieden:

A-gebieden, die door de Palestijnen worden gecontroleerd.

B-gebieden, die zijn ingenomen door het Israëlische leger

C-gebied is Israël zelf

Zowel meisjes als jongens hebben dienstplicht in Israël. Je kunt tekenen voor drie jaar, dat is het minimum. Je wapen is jouw eigen verantwoordelijkheid en als je het kwijtraakt raakt riskeer je een gevangenisstraf, dus je ziet jongens en meiden gewoon met een gun om de nek op straat lopen: heel bijzonder. De reisleider is een rasechte Amsterdammer, maar vertelt met een enthousiasme alsof het over zijn eigen land gaat en alsof hij zelf in die tijden heeft geleefd. Erg leuk dus! Hij liet mij foto’s zien van zijn dochters, die nu allebei dienstplicht hebben. Één op de schietbaan lekker los aan het gaan (lijkt me heerlijk, heb mijn roeping gemist denk ik!) en de ander met een nekbrace om. Die is voor als ze gaat patrouilleren bij Bethlehem ter bescherming tegen messteken. Oké..... 😳

In Caesarea hebben we donderdag een aquaduct bekeken en het national park, wat uit opgravingen uit oude tijden bestaat. Leuk weetje: Sarcofaag betekent vleeseter, want mensen begrepen destijds niet waar het lichaam was gebleven als de tombe werd geopend. De kleding, sieraden en wapens lagen er nog, dus het lichaam moest wel zijn opgegeten door vleeseters. 😄 Daarna bezochten we het rijke Tel Aviv, wat letterlijk lente heuvel betekent. Het ligt aan de Middellandse zee en heeft dan ook een boulevard en een heerlijk strand. Dat beviel mij wel, zoals je zult begrijpen... 😃 Jaffa is een van de oudste havensteden van de wereld en is blijkbaar ook een geliefde trouwlocatie, want er waren twee stellen druk bezig met een fotosessie waarbij zelfs drones rondvlogen. Gaaf om te zien.

Vandaag hebben we in het hooggelegen Jeruzalem een 7-armige menora gezien. De ‘kandelaar’ heeft 7 armen, omdat God in 7 dagen de wereld zou hebben geschapen. Het Holocaust museum vond ik erg indrukwekkend; zoveel foto’s met vreselijke taferelen, video’s van overlevenden en eigendommen van slachtoffers. Ik moest er ff van bijkomen. In Bethlehem blijven we twee dagen en hebben we de Kerk van de geboorte van Jezus Christus bezocht. Lekker 20 minuten in de rij staan om een trapje af te dalen naar een gat in de ‘heilige’ grond met een ster erop. Straks doen we nog een fotoronde ‘by night’. Dan ben ik ook wel helemaal af en hoop ik snel in slaap te vallen. 😴 Op naar de volgende belevenissen!

1. 'M':
    21 december 2019
    Dat eerste gedeelte van je verhaal; Amen Nath, AMEN! 😂 Het is inderdaad overal hetzelfde, haha
  2. Niek:
    21 december 2019
    Zo te lezen weer eens een totaal andere omgeving. Je hebt naar jouw zin en je bent alweer druk bezig met jouw gedragswetenschappelijke observaties. Veel plezier nog! Liefs van MARNIE.
  3. Natasja Koditek:
    25 december 2019
    Prachtig Naat, eerste deel zo treffend (triest genoeg), dat ik het zowat in m’n broek deed! 🤣 Land... cultuur... dienstplicht... heftig ja 😣 Naat.., je kunt een boek uitgeven straks! 🤗💋