Massada - En Gedi - Tiberias

23 december 2019 - Regionale raad van Ramat HaNegev, Israël

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een leuke groep is. Het is een gemengd gezelschap qua leeftijd, zelfs zes jonger dan ik 🥳, wat een leuke dynamiek geeft. En de meeste mensen zijn ook gewoon aardig en gezellig. Zaterdagavond hebben een paar de wedstrijd tussen Badr en Rico op de laptop gekeken, had zelfs ‘oma’ wat meer dan twee wijntjes op en ook onze gids had door meerdere biertjes een klein katertje de volgende dag 😂 En wat is het leuk om de (ultra) orthodoxe Joden in hun kledij te zien, mannen en jongetjes met pijpenkrullen langs de oren! Zaterdag konden we ze allemaal aanschouwen in de Joodse wijk, maar helaas willen zij niet gefotografeerd worden op de sjabbat (zaterdag, rustdag). Ik zag twee kindjes van een jaar of 4 met elkaar spelen; het meisje met rode haren (zie je best veel hier) en het jongetje met de pijpenkrullen. Zij keek zo aandoenlijk lief naar hem dat ik het echt een plaatje waard vond. Een foto heb ik niet genomen, maar anderen gelukkig wel, dus die heb ik bij de foto’s hier gevoegd. Zondag zijn we vanaf Bethlehem weer 1000 meter afgezakt en hebben we in de woestijn een rondje door de kibboets waar onze gids woont gemaakt. Tegenwoordig is het niet meer zo dat iedereen in de kibboets onderhouden wordt. Bij noodgevallen is er wel een sociaal vangnet, maar iedereen moet zichzelf bedruipen. Wel is het terrein afgesloten d.m.v. van hekken en prikkeldraad en wordt de ingang bewaakt door het leger. In Massada zijn we met de kabelbaan 300 meter de berg op gegaan om een oud vestingsstadje te bekijken. Laurette en ik zijn weer naar beneden gewandeld; een lekkere wandeling en we hebben er nog geen 30 minuten over gedaan.

In En Gedi hebben we een wandeling door een natuurpark, wat een soort woestijnlandschap heeft, gemaakt. Rond 18u kwamen we in het hotel in Tiberias aan, waar we vanochtend een rondje over het meer van Galilea hebben gevaren. Superleuk, want ik houd van varen 😊 Op de berg Bental in de Golan Hoogvlakte hadden we een fantastisch uitzicht op o.a. de berg Hermon en de Syrische grens. Het is elke dag een onwijs vol programma, er is superveel te zien, dus mijn dagelijkse dosis prikkels krijg ik hier wel. Ik vind Israël echt een aanrader, maar voor het eten hoef je helaas niet te gaan, tenzij je heel veel van kebab en/of falafel houdt. Morgenochtend gaan we de grens over naar Jordanië; eens kijken wat dat land te bieden heeft. Fijne kerst allemaal, met veel liefde, gezondheid & gezelligheid. 🎄😘

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lisa:
    23 december 2019
    Aah wat een leuk verhaal Naat! Heel fijn dat je t zo leuk hebt en aan t genieten bent! Jij ook alvast een fijne kerst 😘
  2. Natasja Koditek:
    24 december 2019
    Sis, ik ben heel blij te zien dat je leuke, fijne mensen om je heen hebt ❤️ Het is heel raar... Kerst zonder jou... elk jaar weer word ik met de neus op de feiten gedrukt dat mama en Jits er niet meer zijn... en nu ben jij er ook niet... heftig... Ik ben heel trots op je en ik hoop dat je het fijn hebt, je ziet er iig zeer tevreden en vermaakt uit. ❤️ Geniet ervan, met volle teugen! Tot gauw 💋💋💋
  3. Lies de Bruijn:
    25 december 2019
    Hallo Nathalie,
    Weer een interessant verhaal
    Leuk dat je iemand hebt getroffen van je eigen leeftijd
    Geniet er maar van.