Anuradhapura-Trincomalee-Pasikudah-Dambulla

10 september 2019 - Habarana, Sri Lanka

Aan de oostkust hebben we in Trincomalee (nog) een Hindoe tempel bezocht, Kooneshwaram. Bij de tempels moet je je schoenen uit doen en schouders en knieën bedekken. Vaak moet je dan nog een stukje naar de tempel lopen en ook eromheen maak je genoeg meters. Met de felle zon op de stenen en het zand verbrandden onze voetzolen bijna. 🥵🦶🏼Na de lunch onderweg naar Pasikudah heb ik de eerste olifant in het wild gezien: dat is toch wel een dingetje! 😀

Zondag en maandag waren rustdagen. Met witte stranden, azuurblauw water (met een temperatuur van 32 graden) en een prima hotel hebben we even uit kunnen rusten en aan ons kleurtje kunnen werken 😆😎 ‘s Avonds was er al iets meer leven in de brouwerij in de zin van meer mensen en muziek bij je drankje. Alleen wel een beetje jammer dat ze maar twee cd’s hadden: die van Justin B en Ed Sheeran. Maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. 😏

Vandaag zijn we verder gereden richting Dambulla. Na een (qua gevoel sauna-achtige) fietstocht langs een riviertje en tussen de palmbomen en rijstvelden hebben we heerlijk Sri Lankaans geluncht en erna hebben we onze archeologische kennis bijgeschaafd. Bij het laatste bezoekje van vandaag aan een oude hoofdstad met wederom boeddha’s brak de hel los; het begon kéihard te regenen en we konden nog net schuilen onder een gammel hokje van 3 bij 2 met spaanplaten erop. Daar stonden we zo’n 10 minuten met een man of 25. Tot op de onderbroek nat, en dit keer niet van het zweten, konden we lekker nog 1,5 uur naar ons hotel rijden. Douchen is hier wel een beloning na elke dag! 🙏🏻🚿 Maar we hebben natuurlijk eerst ongedoucht geborreld en gegeten, in de ware viespeukenmodus 🤣

Ook een leuk (beetje vies) weetje: mensen eten hier met de handen. Ze vegen alles een beetje bij elkaar op het bord, kneden het tot een prakje/bolletje en stoppen het dan in de mond. Sommigen laten ook ongegeneerd een boer na het eten! Dat doe ik nou nooit.... 😇 Het is wel verstandig om dit ritueel te aanschouwen als je zelf niet aan het eten bent; ik word er i.i.g. een beetje 🤢 van.

Morgen staat de volgende workout op het programma en gaan we 1800 treden beklimmen om de Lion Rock te bekijken. Ik ben benieuwd! 🦁⛰

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leonie:
    10 september 2019
    Ziet er mooi uit!!
  2. Niek:
    10 september 2019
    Je wordt al een echte globetrotter! Wij gaan in de achtertuin ook een tempeltje maken met een barretje.
  3. Natasja Koditek:
    15 september 2019
    Enorme extremen met dat weertje 😅 dat met het eten is toppie voor mensen die af willen vallen denk ik. Ik werd zelf bij het lezen al wat 🤢🤣