Covid-19 is a bitch ☹️🤛🏻

29 maart 2020 - Diemen, Nederland

Het is tegenwoordig niet meer heel Holland bakt, maar heel Holland houdt voorjaarsschoonmaak. Omdat ik niet meer bij BF kan sporten heb ik het wandelen weer opgepakt. Tijdens mijn wandelingen zie ik mensen ramen lappen, hoor ik uit openstaande deuren/ramen het zoemen van een stofzuiger of zijn mensen met hun tuin(tje) bezig. Nu alle sociale bezigheden, die wij zo vanzelfsprekend in ons leven vinden, niet meer kunnen en mogen zoeken mensen naarstig naar andere bezigheden. Ik zie mensen hardlopen dat ik denk: dit is niet jouw normale activiteit en misschien moet je een andere bezigheid zoeken waarbij je niet kijkt alsof je het na dit rondje echt nóóit meer gaat doen. De jonge mensen die met hun kinderen fietsen stralen niet uit dat ze genieten van deze kwali-tijd met hun kinderen, maar zien er bezorgd en vermoeid uit. Geef ze eens ongelijk. Niemand weet hoe de financiële vlag er over 3-4 maanden bij hangt en niemand is toch meer gewend om continu bij elkaar op de lip te zitten en niet een paar keer per week zijn/haar eigen ding te kunnen doen? De kinderen stuiteren inmiddels bijna het huis uit en geven aan nu wel weer te willen dat alles normaal was en ze weer naar school kunnen.... 😳 Ik zie sowieso bar weinig mensen nog lachen. Op het werk maken we maar grapjes als wordt gevraagd of er nog leuke plannen voor het weekend zijn. “Ja, ik heb een date met mijn keukenkastjes en ik ga de ramen aflikken.” Nou die keukenkastjes zijn gister(en) gedaan, al mijn nagels naar de haaien, en de ramen heb ik ff geen zin in. Ben te druk met nix doen...

En ja, ik mag mijn gezicht gewoon nog elke dag op kantoor laten zien. Mijn laptop is geprept om thuis te kunnen werken en niemand heeft er nadeel van als ik thuis werk. Ik heb vorige week maandag een voorstel voor minimale bezetting gestuurd en dit werd gewoon afgewimpeld. Er wordt tegen ons gezegd dat er voldoende ruimte is om de 1,5m afstand te houden. Dat kan misschien zo zijn qua werkplekken, maar je komt elkaar tegen op de gang, wc, trap en in de keuken. En wat te denken van die printer waar iedereen met zijn smerige handen aan zit?!

Het is zo’n onwerkelijke situatie waarin men allerlei onnatuurlijke dingen uit voorzorg moet doen, de hele wereld in een soort Armageddon verkeert en iedereen wel een draai aan het verhaal geeft. Gaat echt 80% van de Nederlandse bevolking het virus krijgen? Een ander zegt weer: het moet warmer worden in NL, dan gaat het virus weg. Sorry hoor, maar op Aruba is het virus ook en heeft de bevolking een curfew. Of: wij behoren gelukkig niet tot de risicogroep. Sorry hoor, maar IEDEREEN loopt risico en je kunt niet weten hoe jouw lichaam hierop gaat reageren. Het “broertje” van Eva is met zijn vriendin via drie omwegen vanuit de Filippijnen met moeite net op tijd teruggekeerd. Ze zijn 38 en 28 ofzo, maar allebei dikke vette Corona te pakken. Het is blijkbaar alsof je door een rietje ademt. En dan ben je er niet altijd met vier dagen vanaf, nee zij hebben het al twee weken. Lijkt me niet heel prettig ademen. Maar zij zijn i.i.g. nog samen. Het is net het zwaard van D. wat boven je hoofd hangt en je weet niet of en wanneer het gaat vallen. En gaat het mij dan schampen of raakt het me vol? Lig ik dan i.p.v. alleen in mijn eigen lekkere bed alleen in een IC-bed weg te kwijnen. Of als ik ziek word, maar wel thuis kan blijven of ze nemen me niet mee, omdat ik er niet erg genoeg aan toe ben. Niemand die mij ff mijn paracetamol komt brengen of sinaasappels voor me perst. Of 112 voor me belt en de deur open doet als ik naar adem lig te happen. Maargoed, da’s een rampscenario en ik ga er maar vanuit dat dat niet gaat gebeuren. En vooralsnog slaap ik heerlijk hoor! 😴

Als je mij nou zou vragen wie ik het eerst zou opzoeken als dit allemaal voorbij is, zou ik het eigenlijk niet weten. Is dat heel slecht van mij, wat zegt dat over mij? Iedereen zou denk ik zo wel een antwoord kunnen geven. Er zijn mensen die ik graag wil zien, maar die heb ik al een aantal maanden niet gezien... Misschien iemand die hier in de buurt woont, want dat is toch het makkelijkste als je allebei na wat wijntjes weer lekker op je fietsje kunt stappen 🥳🍷 Maar waarschijnlijk rijd ik toch naar Nijmegen om mijn familie weer te kunnen zien en een knuffel te geven. Zouden we dat eigenlijk weer gaan doen of gaan mensen er nu hele spastische begroetingsrituelen op na houden? 👋🏼

Ik heb besloten om twee weken lang niet naar de supermarkt te gaan en niet te tanken. Natuurlijk heb ik alles zo voorbereid dat dat dus ook niet hoeft, al moet ik het deze (2e) week dan wel even zonder verse gember, verse groenten of vleesch doen, maar ik heb voldoende in huis (nee, heb niet gehamsterd, ik had gewoon nooit wat in huis 😂) en je wordt er ook nog best creatief van qua combinaties.... 😳😜 Jeetje ja, zelfs alcohol heb ik niet in huis en daar mis ik ook nix aan. We gaan weer back to basics: wandelen, sudoku’s, Netflix en tegen mezelf praten. Laat dat nou net zijn wat ik al goed heb geoefend tijdens mijn sabbatical! Stay safe 🍀

1. Niek:
    29 maart 2020
    Hallo Nathalie. Dat was weer een fraaie gemoedsontboezeming! Wij gaan zo dadelijk weer lekker wandelen en straks nemen een wijntje. Tot spoedig en een dikke kus.
  2. 'M':
    30 maart 2020
    Ik kom jou wel paracetamol en een verse jus brengen als het zo ver is! 😘