When the shit hits the fan 💩😷🦠

15 maart 2020 - Diemen, Nederland

Wat een bizarre situatie gaan we ons nu in begeven. Want ik weet zeker dat dit pas het begin is... Mijn vriendin Eva woont in Noord Italië en toen ik vanochtend lekker in bad lag hebben we even gevideochat via de app Houseparty. Los van het zingen uit ramen is dit momenteel blijkbaar de manier voor Italianen om nog een beetje te socializen. Als je een hond hebt mag je de deur uit en als je boodschappen moet doen mag je per 1-2 man de supermarkt in. Verder moet je binnen/op eigen terrein blijven en riskeer je een boete als je je onnodig ergens anders (naartoe) begeeft. De scholen en bedrijven zijn al 3 weken gesloten en de lockdown duurt nog 3 weken daar. Zij hebben een groot huis met redelijk wat grond er omheen, maar stel dat je met twee kinderen in een kleine woning of in een appartement zit. 😱 Die kant gaat NL nu ook op... Ik wil niet weten wat voor gevolgen dit gaat hebben voor de economie en de samenleving. Ik vond het de laatste 1,5-2 weken al irritant als mensen er lacherig over deden. Ik dacht: ja, het is een kwestie van tijd en dan hebben we de situatie van Italië ook hier. Maarja, ik zat gisteravond ook nog lekker in een restaurant te eten met 12 andere mensen en rond half 6 reed ik vandaag voor het eerst sinds maanden door de McDrive en het meisje dat mij mijn eten gaf zei: “We moeten sluiten, dus u bent één van de laatsten.” Come again? “Ja om 18.00u gaan alle horeca gelegenheden dicht.” Oh oké, dat nieuws had ik even gemist toen ik in de auto naar het nutteloze en vunzige gerap van Lil Kleine op Spotify zat te luisteren...

Mijn werkgever had ik vanochtend al een app gestuurd of ze toch niet willen heroverwegen om mensen vanaf maandag thuis te laten werken. Hoppa, filmpje over Corona erbij, maar het antwoord was: mensen die zich nu goed voelen, moeten gewoon komen werken. Sjezus, niemand gaat er kapot aan als wij onze mail beantwoorden vanaf een andere plek. Vrijdag kreeg ik al van vier vriendinnen appjes dat ze de komende twee weken thuis moeten werken, maar wij moeten gewoon naar kantoor komen.  🤨

Zullen er nou heel veel babies worden geboren in december? En krijgen die dan als (tweede) naam Corona of Coron? 🙃 Hoe moeten al die mensen met 0 uren contracten hun woning gaan betalen en zal er over een half jaar een stuk minder “vergrijzing” in NL zijn? Het treft ook de schnabbel-artiesten, maar toch met name denk ik weer de minst bedeelden in de samenleving. Zouden er nu meer depressies en zelfdodingen komen? 😢 Als mensen straks een tijd lang weer bij elkaar op de lip moeten zitten zonder afleiding van hun eigen ding, zoals sporten of bieren met maten, naar de film of sauna, komen de huwelijken hier dan beter uit of volgen er over een paar maanden extra veel echtscheidingen? Je zou er zo een nacht wakker van kunnen liggen en ik benijd onze premier/koning ook echt niet om de keuzes die hij moet maken in zijn positie.

En wat een stom toeval dat ik eerder ben gestopt met mijn sabbatical en reizen. Voor hetzelfde geld had ik nu ergens gezeten en had ik niet terug mogen reizen. Dan had je mij op kunnen vegen. Dan zou ik echt knetter ram gek worden en desnoods lopend naar huis gaan. Het is dat ik zo geografisch gestoord ben dat ik waarschijnlijk naar het zuiden zou lopen, als ik naar het noorden zou moeten, maar oké... Gelukkig heb ik mijn reis naar Japan voor dit jaar niet gepland, want ik wil deze (dure) reis graag uiteindelijk met een partner/vriendin maken. Delen is zoveel leuker. 🥰 Met Hannah (vd Israël/Jordanië reis) wil ik graag nog een mooie reis maken in okt/nov, maar we moeten deze hele pandemie toch echt eerst even afwachten. Wat wel is geboekt is een weekje Samos met K&M eind juni! Wat een heerlijkheid om daar naar uit te kunnen kijken, als het tenminste door kan gaan. Het was natuurlijk wel een kwestie van tijd voordat de reislustige mensch een keer grote 💩 uit een ander land mee zou brengen en een crisis als deze zou ontstaan. Hopelijk is het binnen een paar maanden helemaal de wereld uit en kunnen we weer rustig ademhalen, handen geven & omhelzen, face to face socializen en drankjes drinken op een terras ergens. Maar voor nu: zorg goed voor jezelf en voor anderen 🙏🏻😘

1. 'M':
    15 maart 2020