Hazyview-Kruger Park-Hoedspruit

23 november 2019 - Mopani, Zuid-Afrika

Het uitzicht onderweg blijft toch wel fascineren. Al die kleuren groen in bergen en dalen, de verscheidenheid aan vegetatie, de roodgekleurde rotswanden. Het is dat er natuurlijk compleet andere huizen staan, maar soms waan je je in Oostenrijk of Canada. Zelfs de golfbanen zijn hier prachtig groen en onderhouden. Mensen zijn erg vriendelijk en wat ik heb gezien is allemaal schoon; de mensen, gebieden, hotels, restaurants en wc’s (met wc-papier). Lekker is dat! Het eten is hier ook meer dan prima en de wijn kost geen drol: ongeveer €2 als je een glas wijn bestelt en dan krijg je vaak zelfs een karafje waar je twee glazen uit haalt. Vandaar ook de hoge mate van inname ☺️

Dinsdagochtend hebben we een leuke dans- en zangvoorstelling van Swati in Matsamo gezien. En ja hoor, ik werd uit het publiek getrokken en mocht fijn met wat andere stijve “melkflessen” een dansje met de locals doen 😏 Woensdagochtend dan ein-de-lijk naar Kruger Park! Met hoge verwachtingen en de hoop om het luipaard te zien. Er was een luipaard gespot, dus onze ranger ging vol gas naar de plek, maar toen had het beest de boom helaas alweer verlaten. Maar goed dat we niet wisten waar we naartoe reden, want alle dierennamen worden in het Afrikaans/Zulu uitgesproken, zodat de toeristen het niet kunnen verstaan en dan helemaal wild worden in die jeep. 🤪 Hilarisch, je ziet toeristen ook echt in van die kaki/mosgroene outfits met hoedjes en verrekijkers de jeeps in stappen 😂 Ook ik heb als een nerd met een verrekijker om mijn nek gelopen, die ik van iemand mocht lenen. En gelukkig maar, want zo heb ik heel veel kunnen zien.

Via de panorama-route met God’s Window (het “raam” was dicht, want de mist hing in het 1000 meter diepe dal), Bourke’s Luck Potholes (kolkgaten bij de rivieren Treur en Blyde, dit is de op 2 na grootste canyon van de wereld) en de Drie Rondavels zijn we donderdag naar een andere kant van het Kruger Park gereden (even voor de beeldvorming: dit park beslaat tweederde van de oppervlakte van NL), waar we een Sunset Game Drive in Manyeleti hebben gedaan. Je begint met daglicht, drinkt rond 18u een “sundowner” (🍷🍹🍺🍸) onder het genot van de zonsondergang en dan ga je in het donker verder met de safari, om de dieren die ‘s avonds actief zijn te spotten. Helaas hebben we na de borrel geen ogen zien oplichten in het zoeklicht. Vrijdag om het af te leren nog een hele dag safari in Kruger Park via de Orpen ingang gedaan. Een safari in Zuid-Afrika is eigenlijk een beetje Russisch roulette: vele uren rondrijden in de hoop om toch het lijstje van vijf af te kunnen vinken. Heel lang zie je op wat olifanten, impala’s, vogels en zebra’s na “niets” (tja je wordt toch verwend ☺️) en dan piept de radio opeens veel, geeft de ranger gas en zie je een aantal auto’s stilstaan. En daar ligt hij/zij dan..... The cherry on my safari pie, the last one to check: een jachtluipaard/cheetah 🐆 had haar oog laten vallen op wat grazende impala’s. Je ziet zoveel moois en toch ben je, belachelijk genoeg, een beetje teleurgesteld als je niet alle Big Five hebt gezien. Ik vind tenminste dat ik ze officieus mag afstrepen. Ook hebben we nog twee leeuwen zien luieren in het gras. Je ziet er nix van op iPhone foto’s, maar ik krijg nog mooie foto’s van een professionele camera toegestuurd. Ja, na een wat teleurstellende start in Kruger Park was de afsluiting prima. Alhoewel.... Op zo’n 13 km voor de exit kreeg één van de jeeps pech en moesten we met een dreigende onweersbui boven ons hoofd met 13 man in één jeep worden gepropt. Toen nog 20 minuten vol gas in een keiharde onweersbui naar de lodge gereden. 😱⛈ Om vervolgens bij de lodge te horen dat de stroom is uitgevallen en er beperkt warm water, geen WiFi en geen verlichting is. Na twee wijntjes durfde ik het aan om te douchen. Ik moest echt mijn haren wassen, die stijf stonden van drie safari’s. De douche was meer koud dan warm, maar het was erg lekker om weer schoon te zijn.

Vandaag rijden we zo’n 500 km terug naar Johannesburg en vliegen we naar Kaapstad, waar we de laatste dagen verblijven. Ik ben echt zó benieuwd naar deze stad! ✌🏻

1. Niek:
    23 november 2019
    Hallo Nathalie. Wederom een mooi verhaal met mooie foto's!
  2. Natasja Koditek:
    24 november 2019
    Een echt avontuur Naat, gaaf! Prachtige foto’s ook wauw ❤️ Heel veel plezier in Kaapstad 💋