St. Lucia-Zululand-Swaziland (Eswatini)

18 november 2019 - Manzini, Swaziland

Ben je met je verjaardag in ZA en hoop je dus dat je dan in ieder geval een keer mooi weer hebt, regent het de hele dag.... Gelukkig was het in dit geval dan een reisdag, dus kon ik lekker droog in de bus zitten met mijn korte broek en skisokken aan 🙄 Ik heb een mooie verjaardagskaart met zebra’s gekregen en ben toegezongen in de bus door de 55++ groep 🥳 Verder heb ik allemaal lieve en leuke berichtjes uit NL gekregen, dus ik voelde mij op een geheel andere manier toch wel een beetje jarig. Als verjaardagstaartje heb ik tijdens een stop een caramel cheesecake besteld en ‘s avonds ben ik door mijn surrogaat-ouders hier (de twee vogelspotters Kitty en Unco) getrakteerd op veel 🍷🍷 , heerlijke 🐟 en eerlijke & hilarische gesprekken.

Vrijdag hebben we de muffe kamer en de joint rokende barman weer verlaten en zijn we met een piepklein katertje in St. Lucia een boottocht over het meer gaan maken. Helaas regende het wederom 😓 en lieten veel beesten zich niet zien. Wel heb ik nijlpaarden gezien, maar ik ben er al wel achter dat als je echt mooie foto’s wilt kunnen maken, je voor dit soort reizen een goede camera nodig hebt of op zijn minst een verrekijker. Zaterdag stond dan ein-de-lijk een Game Drive in Hluhluwe Game Reserve op de planning. Ik snapte de term Game eerst niet, maar het is blijkbaar een andere benaming voor wild/wilde dieren. Het doel van deze reis is natuurlijk om the big five te kunnen zien; luipaarden, leeuwen, Afrikaanse olifanten, buffels en neushoorns.

Hieronder volgt een opsomming van de dieren die ik heb gezien, dus eigenlijk kan ik er al 4 afvinken! 👍🏻 Luipaarden zijn hier lastig te spotten. Maar ik heb van “ome” Unco al een vette foto van een luipaard gekregen van zijn reis in Kenia. Dus mochten we ‘m niet gaan zien, dan wordt die foto i.i.g. uitvergroot in de fotolijst in mijn gang opgehangen.

Inyala’s / Neushoorns / Buffels / Krokodillen / Lepelaar / Bavianen / Impala’s / Leguaan / Witte rug gier / Giraffes / Kleine cobra (door mij gespot tijdens lunch!) / Gnoe / Wrattenzwijnen / Olifant van verre afstand / Leeuw van verre afstand

Zoals bij elke rondreis is er ook hier weer teveel tijd om te “hangen”: tijd voor jezelf om alle indrukken te laten bezinken, noemen ze dat. Ik vind dat A horror, B er wordt al te weinig op deze specifieke reis gedaan, C je zit al keiveel uren in de bus, D vaak kom je ook al een paar uur vóór het avondeten aan bij je accommodatie, en E er is vrijwel nooit een avondprogramma bij zo’n rondreis. Wat betekent dat mensen zich natuurlijk de pleuris gaan vervelen (wat ze nooit zullen toegeven) en vaak vroeg aan de alcohol gaan. Wat soms wel hilarische verhalen, gesprekken of taferelen oplevert. Jaja, een rondreis is een goede manier om alcoholist te worden. 😄 Als mensen dan echter gaan lopen emo-zeiken over hun scheiding en andere ellende, ben ik wel weer snel afgehaakt. Ik merk dat ik helemáál geen zin meer heb in dat soort verhalen: zeker niet van onbekenden, maar ook niet in het herkauwen van mijn eigen elend. Klaar ermee, en dóór ▶️⏭⏩➡️🔜

Nadat we zondagochtend de grens met Swaziland (tegenwoordig Eswatini) als vluchtelingen wandelend zijn overgestoken, terwijl de bus naast ons reed, hebben we wat verder landinwaarts van een heerlijk lunchbuffet genoten. Eindelijk was het (even) lekker warm en zonnig! Onderweg naar onze accommodatie hebben we nog een stop bij een marktje en een kaarsenfabriek gemaakt 🕯. Het is dat ik geen kerst in NL vier dit jaar, anders had ik hier mijn kerstcadeaus gekocht 😆 Toen brak helaas rond 16u de hel weer los 😕⛈ Vanochtend hebben we met een paar man een lange wandeling in Mlilwane wild park gemaakt. Godzijdank was het droog. Wel lekker om weer eens te hebben bewogen om je lunch en wijntjes te “verdienen”. Ook ik kom natuurlijk gewoon aan met al dat gevreet en weinig sporten al een half jaar lang. Na 1 wijntje kwamen er echter bij de lunch alweer verhalen over tafel die ik echt helemaal niet wil horen, van 55+ vrouwen en de mannen die hen allemaal willen en hoe de exen allemaal losers zijn 🙄 Het liefst ook 3x dezelfde verhalen en foto’s van die kerels. Ja, dan loop ik ‘t liefst van tafel weg hoor... En dan tegen mij zeggen: aaah maar met jou komt ‘t allemaal wel goed hoor. Nou, dan kun je mij opvegen. 🔫Gelukkig gaan we bijna het Kruger park in: dan kan ik weer wat ander dierengedrag observeren en die praten tenminste niet (zo dom)......  😊

1. Natasja Koditek:
    18 november 2019
    Je boft wel enorm zeg, met zo'n leuke, vlotte groep Naat, vermakelijk reisgezelschap hoor... ;-) Aan het einde van de reis krijg je waarschijnlijk een soort beoordelingsformulier vd reisorganisatie, ik zou zeggen; leef je uit! Ik wens je veel vermaak, in alle opzichten xxx