Jordanië 🇯🇴 Jerash - Amman - Wadi Rum - Petra - Dode zee

28 december 2019 - Dode Zee, Jordanië

Dinsdag zijn we de grens met Jordanië overgestoken, wat bijna 1,5 uur in beslag nam. Het is hier een stuk frisser, maar gelukkig was ik daar nu wel op voorbereid en we hadden zo’n cadeautje qua weer in Israël gehad, dat het niet zoveel uitmaakt. Jordanië is 2x zo groot als NL en heeft zo’n 10,5 miljoen inwoners, waarvan 90% moslim is. Water krijgt men hier maar een bepaalde hoeveelheid van en daar moeten ze dan een maand mee doen. In Jerash hebben we na een heerlijke lunch (eindelijk normaal eten en op tijd! 😋) opgravingen van de Romeinen bekeken. De overblijfselen waren er zoveel dat je makkelijk een uur kon rondlopen. We werden nog verwend met een heerlijk zonnetje, dus rondlopen in je truitje was geen straf. Bij aankomst in het hotel in Amman heb ik lekker m’n joggingbroek en gympen aangetrokken en zijn Hannah, Laurette en ik de omgeving gaan verkennen. We belandden in een loeihete kapper, waar Hannah haar wenkbrauwen heeft laten bijwerken en een andere dame ons wel wilde laten zien waar we een fles wijn voor €20 konden kopen. In het hotel kost een glas lokale wijn namelijk ongeveer €10. In de hotellobby hebben Hannah en ik een heerlijke Angus burger met friet besteld en heb ik toch lekker twee wijntjes genomen en de derde kreeg ik met de complimenten van de hotelbar manager, dus dat was een leuke kerstgedachte 😊 Laurette, Joop en Stef zijn ook nog aangesloten en we hebben gezellig gekletst en kerstavond rond 22.30u afgesloten.

Eerste kerstdag heerlijk Jordanees geluncht in Amman (wat verder geen bijzondere stad is) en ‘s avonds ging iedereen voor negenen naar boven, want de volgende dag moesten we vroeg op om een heel eind naar de Wadi Rum woestijn te rijden. Wat een supersaaie weg zeg! 😴 Maar de BBQ was lekker (in een bedoeïenen tent tussen de katjes en kakkerlakken) en de jeep tour was leuk. Wat een bijzonder landschap. Het hotel in Petra was nix bijzonders, maar lag wel in een leuk straatje en we hebben na het eten met een stel in de ‘Cave’ nog een drankje gedaan onder het genot van live muziek 🎶 Vrijdag stond Petra (rotsenstad) op het programma. Om 8u gingen we wandelend op pad met 6 graden en een snijdende wind. Maar ik was voorbereid met 2 truien, 2 jassen, 2 broeken, shawl en handschoenen, dus ik had het niet koud! ✌🏻Hoe vet is die stad, zeg. Graven, een klooster en een ‘schatkamer’ zijn uit de rotsen gehakt. Tot voor kort leefden hier nog de Nabataeanen en je zag ook Arabieren lopen met zwart kohl onder de ogen, een shawl om en een lange lammy jas aan; zo stoer!

Vandaag weer vroeg opgestaan om naar de Dode Zee te rijden voor een pré-Nieuwjaarsduik. Die heb ik niet genomen; was mij iets te koud en al die mensen die staan te kijken...👀 En van het strand hadden ze wel wat meer mogen maken, dat was echt treurig. Maar ik heb wel een gezichtsmasker van dode zee klei gehad en erna heb ik 2 uur heerlijk genoten in de spa van het hotel, wat dankzij de onderhandelingstechnieken van Hannah een lekker prijsje kreeg 😁 Het was een mooie reis met eindelijk een leuke groep! Morgen weer terug naar huis en wennen aan het gewone, werkende leven..... 😢

1. Niek:
    28 december 2019
    Hoi Nathalie. Leuk verhaal en mooie foto's. Goede en voorspoedige terugreis. Liefs van MARNIE.
  2. Natasja Koditek:
    29 december 2019